– VOYAH FREE er helt rå!

Skøyteløp har stolte tradisjoner i Norge. Dog skal det ikke stikkes under en klappskøyte at det til tross for enkelte lysglimt har vært magre år på 2000-tallet. En som ønsker å forandre på det er den 21-årige skøytekometen Sander Eitrem, som i sitt første VM i 2022 kom på femteplass. Vi heier på unge talenter, og for å hjelpe ham å klatre helt til topps på pallen har han fått en flunkende ny VOYAH FREE.

Lesetid 10 minutter

Den gjeveste medaljen unge og lovende Sander har fått i mesterskap – foreløpig – er sølvet han kjempet seg til i EM i Vikingskipet i januar 2023. Juni samme år vant han gullet sitt, da han fikk overlevert sin VOYAH FREE i VOYAHs showroom på Hamar.  

– Det var et stort øyeblikk. Jeg har fått en fantastisk bil, og jeg føler meg rett og slett privilegert som har blitt gitt denne muligheten. Og jeg må få legge til at av alle elbilene som er ute på norske veier, er VOYAH FREE kanskje den fineste av dem.  

Sander har kun hatt bilen i en knapp uke, og i løpet av den tiden har han allerede rukket å kjøre på en skikkelig langtur – som vi kommer tilbake til siden. 

– Det var spesielt å se den i virkeligheten. Designet vil jeg si er det kuleste som finnes på biler i dag. Den har ikke en sånn «spaca» look, den er litt mer nøytral og det liker jeg. Utseende, interiør og alt … Det er helt prima. Og den er så luksus!

VOYAH FREE imponerte i NAF El Prix: – Denne bilen er en fryd å kjøre!

Slik startet karrieren 

Vi skrur tiden tilbake til 2002. Omtrent samtidig som vi feiret 13 gull under vinter-OL i Salt Lake City, Röyksopp ble Årets Spellemann og Spider-Man gikk på kino, ble Sander født 21. februar – faktisk samme dag som poptvillingene Marcus og Martinus. Med sin unge alder betyr det at Sander har mange gode år foran seg på isen. Men hvor og hvordan startet alt sammen?

– Jeg er fra Skreia, og vokste opp der med mor, far, lillesøster og lillebror. Vi har kost oss mye sammen, og jeg har hatt en god og lykkelig oppvekst. Jeg har alltid vært en aktiv gutt, og da jeg var liten holdt jeg på med mye forskjellig, blant annet terrengsykling og allidrett.

En dag skjedde det som ble startskuddet på idrettskarrieren til Sander. Han så en skøyteløper og ble fascinert av teknikken. Dette var noe han måtte teste.

– Designet vil jeg si er det kuleste som finnes på biler i dag, mener Sander.

– Så fikk jeg prøve et par skøyter, og da var det gjort. Siden har det bare ballet på seg, og som det heter – resten er historie. 

Neste kapittel for Sander var Wang Toppidrettsgymnas, før det etter hvert ble skøyter på heltid. 

5000 er favoritten

Og med ett er vi tilbake i nåtiden. Sander forteller at for å nå toppen i en hvilken som helst idrett kreves det mye selvdisiplin, og at han dedikerer det meste av tiden sin for å bli best er det ingen tvil om. 

– På en vanlig dag står jeg opp mellom 7 og 8, og spiser en god frokost. Etter det er det klart for første økt, som varer mellom to og fire timer. Da er det gjerne sykling, styrke eller rulleskøyter som står på programmet. Så spiser jeg lunsj, og slapper av litt før dagens andre økt. Her er det litt mer variert trening, og denne varer også i to til fire timer. Når den er ferdig er det kveldsmat og boms i seng. Lyset slukkes senest klokken 22. 

I oppkjøringsperioden tidlig på sommeren trener Sander litt over 20 timer i uken – 80 prosent av treningen er på sykkel, og resten er på rulleskøyter.

– Akkurat nå er det viktig med mengde for å bygge en god base. Derfor er det rolig trening, men om to-tre uker blir det hardere. Da begynner skøyteøktene, og i de periodene har vi tre til fire økter i uken på dem i tillegg til annen trening. Grunnen til at det ikke er mer, er at det er tungt å gå på skøyter, så hvis det gjøres for mye blir det for stor belastning på kroppen. 

– Hva er det viktigste for å bli god på skøyter? Er det styrke, teknikk eller kondis?

– Her må jeg nesten si «Ja, takk – alle tre». Du må rett og slett være god på alt. Du må ha styrke for å kunne stå imot g-krefter i svingene, du må ha balanse for å unngå fall og du må ha utholdenhet når du blir sliten – for det blir du. 

Og dersom du trodde at den lengste distansen også var den verste syrefesten i et allround-mesterskap… 

– … den vondeste er faktisk 1500 meter, fordi du må gå nesten på maks i 3,5 runder og det er ekstremt tungt. Med det sagt er den og 10 000 meter morsomme å gå, men 5000 er favoritten. Så er det kanskje rart jeg ikke foretrekker 500 meter siden den går fort over, men der er det masse stress og mye som skal klaffe på veldig kort tid. 

Heldigvis er det ikke bare skøyter som står i hodet på Sander. Avslappingen han snakket om i tidligere handler nemlig blant annet om å være sosial og pleie gode vennskap 

– Jobben min er jo å gå på skøyter, men når jeg ikke er på samling prøver jeg å gjøre så lite som mulig mellom øktene. Da liker jeg å ta kaffe med kompiser, eller se på talkshow og serier – der favoritten gjennom alle tider er Prison Break. Det er ikke akkurat et kjempespennende liv, men jeg har det så bra med treningen at det gjør dagen for meg.

Sanders personlige rekorder

500m 36,92
1000m 1.13,28
1500m 1.43,23
3000m 3.44,60
5000m 6.08,24
10000m 13.04,24

Her kan du følge Sander på Instagram

Livet er ikke bare skøyter – det er sykling også

Men livet til Sander består av mer enn bare trening, skøyter og et mesterskap i ny og ne – i tillegg er han nemlig en habil syklist. Dagen etter at han fikk sin VOYAH FREE kjørte han hjemmefra og til Sandnes, og stilte opp på fellesstart i NM med CK Toten. 

– Årsaken til at jeg dro var selvsagt for å få en kjøretur med bilen. Turen tok åtte timer, men da jeg kom frem føltes det som om jeg akkurat hadde satt meg inn. Den er SÅ behagelig å kjøre, sier Sindre før han fortsetter: 

– Men det som kanskje enda viktigere i dette tilfellet – mesteparten av treningen min er jo sykling. Derfor konkurrerer jeg litt innimellom, og stilte i NM mest for å kjenne på nivået. Der var det jo proffer som skal være med i Tour de France senere i sommer. 

For ordens skyld – Sander kom ikke til mål. Han gikk i bakken så det sang, og en sykkelkarriere endte dermed foreløpig i grusen. Eller asfalten, da. Han kan betrygge urolige lesere med at han ikke ble skadet, bortsett fra noen skrubbsår. Skøytesesongen er med andre ord ikke i fare. 

– Det viktigste var å ha det gøy, og det hadde jeg. Å være med på ritt er artig, og det er veldig god trening. Akkurat nå er det skøyter som gjelder, men kanskje jeg skal satse mer på sykkel senere i karrieren?

– Apropos karriere – hvilke råd har du til yngre som som vil bli gode i idrett?

– Vær allsidig til å begynne med, og så kan du heller spesialisere deg etter hvert. Hvis du vil oppnå noe stort, må du være tålmodig. For min egen del slo jeg igjennom i fjor, og før det har jeg hatt mange sesonger der det har gått tungt. Det gjelder å trene jevnt og trutt, og så kommer resultatene til slutt. Og aller viktigst – ha det gøy. 

Les om eventyreren og polfareren Aleksander Gamme: – VOYAH FREE er et teknologisk inferno

VOYAH Mate Martin Stalsberg og Sander lar seg begeistre av infotainmentsystemet i VOYAH FREE.

Bruker VOYAH FREE til restitusjon

Selv med nyervervede skrubbsår fikk Sander en komfortabel tur i VOYAH FREE fra Sandnes og hjem. Og han har mye positivt å si om bilen.

– Da jeg satt meg inn første gang fikk jeg en wow-følelse, og det får jeg fortsatt. VOYAH FREE er en drøm å kjøre og har en utrolig komfort – jeg har aldri vært borti lignende. I tillegg er den fullspekket med absolutt alt utstyr du kan tenke deg. 

Som toppidrettsutøver trekker Sander frem setene som et stort pluss. Ikke bare når det gjelder komfort, men også for en annen viktig del av det å være utøver.

– Å ha så deilige seter som det er i denne bilen, hjelper på restitusjonen etter trening. Ikke bare har de varme, men også ventilasjon og massasje. Det er jo nesten så jeg vurderer å kjøre en omvei på hjemturene bare for å bli knadd litt ekstra. 

– Så nå er det altså ingen unnskyldning for ikke å komme seg til trening og samlinger?

– Nei, det er det ikke. 

Mange av de som har VOYAH FREE forteller at de falt for plassen. Dette er også noe av det Sander setter mest pris på. 

– Jeg er en stor kar og sitter ofte trangt, men i denne bilen har jeg god plass til meg selv, masse kofferter, og til og med sykkelen jeg hadde med til Sandnes. Og så må jeg trekke frem kreftene – VOYAH FREE er helt rå. Jeg har testet alle de 489 hestene, og jeg lover at du kjenner sparket i ryggen når du tråkker på litt. Til høsten og vinteren gleder jeg meg til å kjøre med Night Vision, slik at jeg kan se alt som foregår i veikanten selv når det er mørkt.

Også skøytekollegene har latt seg imponere av bilen – og det samme gjelder folk som kommer bort for å slå av en prat mens han lader.

– Da spør de om alt mulig, det er jo ikke så mange som har sett den ennå. De synes den er skikkelig fin, og det er veldig stas. Noen venner har sett den, og de synes den er lekker. Jeg har ikke fått vist den frem til de andre på landslaget ennå, men jeg har sendt bilder og de sier bilen er helt rå. Og så digger de fargen, så det blir morsomt å få vist den frem på ordentlig. 

Lyst til å prøvekjøre en VOYAH FREE? Book time hos ditt nærmeste showroom

Noen fakta om VOYAH FREE

  • Rekkevidde: 500 km (WLTP)
  • Firehjulstrekk og luftfjæring
  • Effekt: 489 hk
  • 0-100 km/t: 4,4 sekunder
  • Batteri: 106 kWh brutto
  • Bagasjevolum: 560/1320 liter
  • VOYAH app

Målet er å være stabilt best over tid

Tross sin unge alder, har Sander allerede oppnådd mer på isen enn mange av våre gamle skøytehelter. På en skala fra 1 til 10 – hvordan rangerer han karrieren sin hittil?

– Hmmm… Jeg har ikke blitt Europamester eller verdensmester ennå, men jeg er jo fornøyd så langt. Vi får si 7,5 av 10. Når jeg får gull i et internasjonalt mesterskap blir det 10 av 10. 

En annen av Sanders meritter er at han vant gull i skøyte-NM i 2023. I kvinneklassen gjorde Ragne Wiklund det samme, og nettopp disse to har blitt utpekt som fremtidshåpene som skal bringe norsk skøytesport tilbake til toppen internasjonalt. Hva synes Sander selv om å bære en hel skøytenasjon på skuldrene?

– Det synes jeg er stilig! Dette er et stort ansvar, og noe jeg virkelig jeg ønsker å leve opp til. Målet er å ha en lang karriere der jeg kan hevde meg helt i toppen. Det som er spennende er at det garantert kommer flere yngre krefter på landslaget, og jeg vil jo være best. Derfor gjelder det å være skjerpet for å kunne være best i årene fremover. 

Ansvaret som landslagsutøver er stort, men samtidig noe Sander virkelig ønsker å leve opp til.

Og en av måtene man måler «best» på er gull i OL og allround-VM. Men hvilket av de to er gjevest å vinne?

– OL er helt klart det aller største. Det jeg synes er kult er utøvere som Sven Kramer. Han vant mye ved å være stabilt best over tid – det er det som er målet mitt. Og da vil det forhåpentligvis følge med noen VM-gull også.

– Hvilket år ser vi deg på toppen av pallen i OL eller VM?

– Jeg håper det skjer allerede til vinteren, smiler Sander.

Det gjør vi også, Sander! Vi ønsker deg lykke til på glattisen, og håper du får mange lange og komfortable kjøreturer i VOYAH FREE – både med og uten massasje.  

Nå kan du få VOYAH FREE til kun 4 990 kroner per måned de tre første årene

Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?

Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.

Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.