Norge på langs med fullpakket elbil – uten rekkeviddeangst

Frode og Inger har hatt en uforglemmelig bilferie i Norge med VOYAH FREE. Med en romslig bil, telt på taket og sykkelstativ på hengerfestet var de klare til å utforske Norges naturskjønne veier, fjell og fjorder. Frode har hatt VOYAH FREE som firmabil siden desember, og var spent på hvordan bilen ville takle en slik oppakning, både med tanke på ekstra strømforbruk og kjøreegenskapene.

Lesetid 4 minutter

Sommeren har vært fantastisk for VOYAH-eierne Frode og Inger, som har utforsket Norge med sin store, komfortable elbil.

– Vi har hatt en fantastisk sommerferie med vår VOYAH FREE! I 13 dager har vi vært på tur, 3564 kilometer er kjørt, og vi har opplevd Midt- og Nord-Norge på en helt unik måte, sier Frode begeistret. 

På norgesferie med elbil

Reisen startet fra Løten utenfor Hamar. Derfra gikk turen videre mot den historiske byen Røros, over til Stjørdal, hvor de tok seg tid til å utforske vakre naturområder og nyte stillheten. På vei oppover overnattet de på idylliske steder som Inderøy og Saltstraumen.

– Vi tok det med ro og nøt reisen, og VOYAH FREE ga oss friheten til å utforske disse skjulte perlene, forteller Inger. 

Bleik på Andøya ble en spesiell destinasjon for dem, hvor de tilbrakte 4-5 dager med fjelltur opp til Måtind, stand-uppadling, fisking og snorkling.

– Det var virkelig et eventyr i vakker natur, og bilen sørget for at vi kunne ha med alt utstyr vi trengte for flere dager med aktiv ferie, deler Frode entusiastisk. 

Ved Leknes i Lofoten fikk de oppleve rorbuer og fiskerestauranter. «Det er fantastisk å kunne være fleksible på reisen vår, når bilen er hotellet vårt,» smiler Inger. 

Bilferie uten rekkeviddeangst

– Selv med taktelt, el-sykler på hengerfestet, og full bil med oppakning, har VOYAH FREE holdt snittforbruket på 23,4 kWh/100km. Det er imponerende for en så stor elbil, forteller Frode fornøyd. Det er langt under det jeg faktisk forventet den skulle bruke, tatt i betraktning mengden med utstyr vi hadde med oss. 

Noen fakta om VOYAH FREE

  • Rekkevidde: 500 km (WLTP)
  • Firehjulstrekk og luftfjæring
  • Effekt: 483 hk
  • 0-100 km/t: 4,4 sekunder
  • Batteri: 106 kWh brutto
  • Bagasjevolum: 560/1320 liter
  • App med mange funksjoner

– I praksis betydde det at vi kjørte 28-38 mil mellom ladningene. Da startet vi ladningen på ca. 20-25% av gjenstående batterikapasitet, noe som viste seg å være gunstig for bilens ladekurve. Da rakk vi en god frokost, eller lunsj, mens bilen ladet.

– Luftfjæringene kompenserte den ekstra vekten på en fortreffelig måte. Det å kunne heve/senke bilen på luftfjæringen var også ideelt når takteltet skulle slåes opp, spesielt på litt ujevnt underlag.

Underveis brukte de boka «Tur-retur Norge» til Helen Myhre, Instagram-profil, @helenemoo, som grunnlag for å velge de beste rutevalgene.

– Med VOYAH FREE hadde vi den nødvendige rekkevidden og kunne dra til avsidesliggende steder uten å bekymre oss for ladning, bemerker Frode. 

Takteltet på 2,5×2 meter oppslått på toppen av bilen ga dem en komfortabel seng og mulighet til å overnatte på flotte fricamp-steder som Langsanden på Sandhornsøya og Roan Sjøcamp. Med elsyklene kunne de bevege seg rundt når de hadde noen dager på samme sted.

– Vi syklet omtrent 10 mil i løpet av de dagene vi stod rolig, og elsyklene ble en trofast følgesvenn på små utflukter og butikkbesøk, sier Frode. 

– Dette var en reise som var planlagt til dels spontant, men med VOYAH FREE som pålitelig følgesvenn og internett både i bilen og på telefonen fant de enkelt ladestasjoner og campinger for de avstikkerne som krevde litt mer planlegging.

– Takket være VOYAH FREEs rekkevidde og tilgjengeligheten av ladestasjoner, gikk alt stort sett veldig bra, utbryter Inger. Det handler bare om litt planlegging, avslutter hun.

Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?

Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.

Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.