VOYAH FREE ruller ut fra Vulkan i Oslo med kurs mot Dovrefjell. Foto: Tomm W. Christiansen.
VOYAH FREE ruller ut fra Vulkan i Oslo med kurs mot Dovrefjell. Foto: Tomm W. Christiansen.

VOYAH FREE imponerte i NAF El Prix – gikk over WLTP-rekkevidden

6. juni var det igjen duket for verdens største elbiltest – NAF El Prix. Presis kl 09.00 kjørte en kortesje med 32 elbiler ut fra garasjen på Vulkan i Oslo, og satte kursen mot Gudbrandsdalen, Dovrefjell og jakten på 0 prosent. Allerede nå kan vi røpe at VOYAH FREE gjorde et solid inntrykk – både på rekkevidden, sjåføren og co-piloten.

Lesetid 7 minutter

To ganger i året, sommer og vinter, arrangeres NAF El Prix i samarbeid med Motor. Denne rekkeviddetesten har vokst seg så stor at den vekker internasjonal oppmerksomhet. Bilene kjøres i by, på landevei og motorvei i hastigheter opp mot 110 kilometer i timen. Med andre ord, akkurat slik du vanligvis kjører bilen din. 

Og nettopp fordi testen kanskje viser hva som er den reelle rekkevidden, er det mange som følger med turen på Facebook og nettet – både elbileiere, og de som skal kjøpe elbil. 

«Han kjøre E6, den strakaste vei’n»

Det er den samme ruten som kjøres hver gang, rett og slett for at det skal bli enkelt å sammenligne resultatene. Fra Oslo går ferden på Riksvei 4 til Gjøvik, og videre på E6 til Vinstra og etter hvert Dombås. Herfra kjører de mot Hjerkinn og Folldal, og så over Venabygdsfjellet. 

I gamle dager – altså i 2020 – var denne siste strekningen selve ildprøven for mange av bilene, da den byr på mange og lange oppoverbakker. Nå som rekkevidden har økt betraktelig, begynner heller spørsmålet om det er sjåførene som må gi seg før bilene. 

Fra toppen er det så bare å trille ned til Ringebu, og da har bilene kjørt nærmere 470 kilometer. Hvor kjører de så? Jo, da tar de fatt på turen mot Folldal og over Venabygdsfjellet igjen – helt til batteriet er tomt. 

NAF El Prix er også en ladetest, og dagen etter sjekkes tiden det tar å komme fra 10 til 80 prosent på batteriet etter at bilene har kjørt to timer på motorvei.

En viktig test på forbruk og rekkevidde

På VOYAH-kontoret i Oslo var stemningen høy og forventningene store på morgenen. Idet bilene trillet av gårde, var VOYAH-selger Sindre Pettersen en av dem som spent fulgte med etter hvert som tallene og prosentene tikket inn. Men hvorfor er NAF El Prix så viktig?

– Det er fordi WLTP er en teknisk test som er gjort i et laboratorium. NAF El Prix er en ordentlig test, som viser hvordan forbruk og rekkevidde er i det virkelige liv.

Du får med andre ord en god indikasjon på hvilke biler som er aktuelle for deg basert på hva som er kjøremønsteret ditt. Mange kjører stort sett frem og tilbake til jobb og klarer seg med kort rekkevidde, mens andre reiser ofte på ferie med bilen og mener lang rekkevidde er alfa og omega. 

– Selv setter jeg pris på friheten jeg får i en stor og komfortabel SUV med lang rekkevidde. Jeg har kjørt 540 kilometer i en VOYAH FREE, så jeg vet at den kan gå lenger enn oppgitt WLTP som er på 500 kilometer. Det tror jeg vi kan forvente i dag også.  

Da bilene kjørte ut fra Vulkan, estimerte VOYAH FREE 500 kilometer, akkurat som  WLTP-rekkevidden. Men hvor langt gikk den til slutt?

Noen fakta om VOYAH FREE

  • Rekkevidde: 500 km (WLTP)
  • Firehjulstrekk og luftfjæring
  • Effekt: 483 hk
  • 0-100 km/t: 4,4 sekunder
  • Batteri: 106 kWh brutto
  • Bagasjevolum: 560/1320 liter
  • App med mange funksjoner

– Batterikapasiteten er litt for bra

Som i NAF El Prix vintertest klarte VOYAH FREE seg svært bra. Nå kjørte SUV-en over oppgitt WLTP, noe to av tre konkurrenter ikke klarte. Faktisk kjørte bilen hele 510 kilometer før den takket for seg. 

Og da lurer du kanskje på hvem som var heldig å få sitte bak rattet på en VOYAH FREE i så mange mil? Dagen etter kjøreturen ringte vi sjåfør Ruben Andeng, og “hjelpemann” Jørgen Kvalsvik som fulgte med og noterte forbruket. Begge jobber i NAF, og det var to blide karer vi snakket med – med en noe intrikat problemstilling. 

For på det velkjente idrettsspørsmålet “Hva føler dere nå?”, fikk vi et uventet svar. Dog må det sies å være et stort klapp på skulderen for VOYAH FREE. 

– Akkurat nå føler vi at rekkevidden og batterikapasiteten er litt for bra. Vi er på vei til ladetesten, og da må vi tømme batteriet ned til under 10 prosent. Nå har vi litt for mye igjen til å rekke den, så vi må få opp forbruket, forteller Ruben, og fortsetter: 

– Denne bilen er en fryd å kjøre!

Hjelpemann Jørgen Kvalsvik og sjåfør Ruben Andeng fra NAF sier VOYAH FREE er en fryd å kjøre.

Forventningene ble innfridd

Vi spoler tilbake til en ukes tid før 6. juni. Da tikket det nemlig inn en e-post til våre menn. Der fikk de vite hvilken bil de skulle delta i NAF El Prix med, og hvem partneren er. 

– Det gir oss mulighet til å bli mer kjent med bilen – og hverandre. Selv om vi begge jobber i NAF kjente vi ikke hverandre fra før, siden jeg akkurat har begynt, sier Jørgen. 

– Hva tenkte dere da dere fikk vite at det var VOYAH FREE?

 – Jeg synes det var spennende, siden jeg aldri har vært borti noen kinesiske elbiler. Så jeg visste ikke hva jeg gikk til. Men jeg skjønte jo fort at dette var premium, og jeg har fått et godt inntrykk – det var hyggelig å sette seg inn i den etter å ha vært borte en natt.

Ruben kjente heller ikke til VOYAH FREE.  

– Jeg visste ikke hva jeg kunne forvente, og jeg trodde det var en budsjettbil. Men etter å ha tittet litt på profilen på nettsiden vår, forsto jeg at det var luksus. Så jeg gledet meg og var spent før jeg skulle se den.

Og førsteinntrykket innfridde forventningene.

– Selv fikk jeg forsterket følelsen av premium. Her er det mange tekniske duppeditter, som selfiekamera. Jeg fikk kjøre den noen dager før testen, og det var veldig positivt, sier Ruben. 

Jørgen nikker og er enig. 

– Det er en fin bil i høy kvalitet. Den er stor, men velbalansert i designet og virker derfor mindre enn den er. Jeg synes rett og slett den ser bra ut. 

Høy komfort og gode kjøreegenskaper

Sjåfør Ruben forteller at det har vært en fantastisk opplevelse å sitte bak rattet i VOYAH FREE, blant annet takket være firehjulstrekk og luftfjæring. 

– Det er mye som er bra med denne bilen, og på langtur er den helt i toppsjiktet. Kjøremessig er den god å håndtere, og komfortmessig flyter den godt. Den er heller ikke så aggressiv på regenerering, og den er enkel å kjøre. Så alt i alt – VOYAH FREE er komfortabel, lettkjørt og letthåndterlig. 

Også Jørgen er fornøyd.

– Turen har vært deilig og behagelig, og vi har sittet godt. Det er oversiktlig og fint å være i VOYAH FREE, også som passasjer

Under selve rekkeviddetesten kunne de ikke bruke noen av de mange kjøreassistentsystemene, som Night Vision og Lane Assistant. Men på vei til ladetesten har gutta ifølge Jørgen gått bananas i teknologien, siden de må bruke mye strøm.

–Vi har prøvd massasje i setene, og den har til og med ulike dufter fra aircondition-anlegget. Så med massasje og godlukt er det jo nesten som å være på spabehandling. 

– Hva imponerte dere mest med bilen?

– Noe som imponerte meg var faktisk at den var pålitelig å kjøre tom, selv om det kanskje ikke er noe man får så mye bruk for i hverdagen. Det var ingen skilpaddemodus, men tvert imot plenty av kraft og kjøreegenskaper igjen til siste prosent. Ferden endte i siste nødlomme før avkjøringen til Sjoa, og at alt var tilgjengelig hele tiden føltes trygt og forutsigbart, forteller Ruben. 

–  Og så funket den godt på regenereringen fra Venabygdsfjellet og ned til Ringebu. Der tjente vi hele 14 kilometer, legger Jørgen til. 

En annen ting som imponerte Ruben, var de 489 hestekreftene.

– Jeg må jo si det er voldsomt mye krefter her, spesielt i Performance-modus. Man får jo sjelden bruk for det, men det er effektivt når man trenger dem. 

– Så alle var enige om at det var en fin tur?

– Definitivt, sier de i kor.

– En veldig god bil

Med så mange mil bak (og ved siden av) rattet – hva er dommen? Hva vil de si til leserne som vurderer en VOYAH FREE?

– Sånn for å oppsummere er dette i det store og hele en veldig god bil. Den har god plass, er komfortabel og sterk, og du kan sitte mange timer i strekk uten å bli sliten, sier Ruben, før Jørgen avslutter: 

– VOYAH FREE er en flott bil. Hvis du ikke kjenner den er det absolutt verdt å undersøke den nærmere, og kanskje ta en prøvekjøring.

Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?

Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.

Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.