Forside > VOYAH FREE leverte lang rekkevidde i NAF El Prix – verdens største vintertest av elbil

VOYAH FREE leverte lang rekkevidde i NAF El Prix – verdens største vintertest av elbil

Hver sommer og vinter arrangeres El Prix av NAF og Motor. Da kjører et stort antall elbiler samtidig den samme strekningen, og lader under like forhold. Hensikten er at du enkelt skal kunne sammenligne rekkevidde og ladehastighet – spesielt når kulden biter som verst er det greit å vite hvilke biler som leverer best mot oppgitte tall.

Lesetid 5 minutter
Les mer

Selve kjøringen byr på vekslende forhold mellom bygater og motorveier, høye fjell og dype daler, akkurat som du selv gjør når du drar på langtur. Så her er ingenting overlatt til tilfeldighetene – dette er er både folke- og forbrukeropplysning på høyt nivå!

Arrangementet kunne følges direkte på Facebook og NAF sine sider, og ikke uventet knyttet det seg stor spenning til hvor langt de ulike bilene kom. Denne gangen var 29 elbiler med, og kjøreturen gikk fra Skur 13 ved Aker Brygge med stopp på Gjøvik, Vinstra og Dombås underveis – uten lading. Den bratte stigningen fra Otta og opp til Hjerkinn skulle vise seg å være en utfordring for mange av bilene. Ruten gikk videre forbi Folldal og ned mot Ringebu igjen.

Uten å røpe for mye var det mange biler som måtte gi seg lenge før dette. Ekstra surt og kaldt vær ned mot 15 minusgrader gjorde sitt til at alle kjørte kortere enn sin oppgitte WLTP, som er helt normalt om vinteren. Noen av bilmodellene bet likevel godt fra seg.

VOYAH FREE imponerte på rekkevidde

En bil som virkelig leverte varene i El Prix var vår egen SUV VOYAH FREE – noe vi selvfølgelig er svært stolte av. Blant bilene med oppgitt WLTP over 45 mil havnet VOYAH FREE på en tredjeplass målt i avvik, og var dermed bilmerke nummer to på listen.

VOYAH FREE har en WLTP på 500 kilometer, og klarte 391 kilometer før batteriet gikk tomt. En nedgang i batterieffekt på litt under 22 prosent kan høres mye ut, men det er altså her det kalde været slår inn og de fleste bilene lå mye høyere enn dette. Mange av dem hadde et effekttap på over 30 prosent. Dette er første gang en bilmodell fra VOYAH deltar i El Prix, og VOYAH FREE vil bli å se på sommertesten også.

Noen fakta om VOYAH FREE

  • Rekkevidde: 500 km (WLTP)
  • Firehjulstrekk og luftfjæring
  • Effekt: 489 hk
  • 0-100 km/t: 4,4 sekunder
  • Batteri: 106 kWh brutto
  • Bagasjevolum: 560/1320 liter
  • Luftfjæring
  • Tilhørende VOYAH app

Et solid førsteinntrykk

Bilene blir kjørt av to sjåfører, som bytter på mellom hvert stopp. De heldige som fikk ratte VOYAH FREE i mil etter mil var Andreas Langeland og Tor Lein-Stenberg, som til daglig jobber som henholdsvis advokat og account manager. Vi har snakket med Tor, og spurt hva han synes om turen – og bilen. Han er familiemann som bor på Hvalstad i Asker, og har tilsynelatende ingen tilknytning til bilbransjen. Hvordan ble han da deltaker i El Prix? Som så ofte før, står det en kvinne bak. 

– Det var via min kone Margaretha som jobber i NAF. Andreas og jeg har jo litt over middels interesse for elbil, så vi spurte pent om vi kunne få være med – og det fikk vi.

Sjåførene får ikke vite hvilken bil de skal kjøre, før det er noen dager igjen til turen starter. Da får de en e-post med navnet på bilen, slik at de kan lese seg opp. På Tor og Andreas sin sto det VOYAH FREE. Da er jo spørsmålet – hva tenkte han om det?

– Det var faktisk første gang jeg hørte om den. Vi synes begge det var spennende, fordi det var en bil vi ikke kjente fra tidligere. Det ga oss muligheten til å få en oversikt over bilene som tilbys i markedet i dag. Vi fikk se og prøvesitte bilen, og den virket umiddelbart veldig solid. Så vi var godt fornøyd med valget.

– VOYAH FREE var en svært positiv opplevelse

Tor forteller at da de startet på Skur 13 viste bilen en rekkevidde på 390 kilometer. At den er så nøyaktig er en stor fordel på vinterføre, spesielt med tanke på å planlegge ladestopp. 

– Selve ladingen gikk også greit. Etter to timers kjøring for å få opp batteritemperaturen startet den på ni prosent, og gikk fort opp i 87 kW. Fra 20 til 70 prosent lå den på 94 kW, og var med det en av de mest stabile i testen. Totaltiden fra 10 til 80 prosent var på 55 minutter, hvilket er meget bra i 12 kuldegrader.

Ladestesten er i gang. Bilene er kjørt varme i to timer før de lades for at batteriet ikke skal være for kaldt.
(Foto: Motor/ Tomm W. Christiansen)

– Hvordan synes dere det var å kjøre VOYAH FREE?

– Vi var heldige med bilen, det må vi være ærlige med. Den var særdeles komfortabel og velbygget, og hadde alle funksjoner og finesser vi trengte på turen. Plassen var romslig, og i det hele tatt var VOYAH FREE en svært positiv opplevelse. 

Som Tor selv sier – de hadde ingen forventinger til bilen siden de ikke hadde hørt om den, men hele turen ble en stor opptur. 

– Vi var imponert over byggekvaliteten, og siden støyisolasjon er veldig bra var det stille i kupeen. Bilen hadde mye teknologi og utstyr vi ikke er vant til. Night Vision var imponerende, og den kom godt med på mørke vinterveier. Massasje i de deilige skinnsetene var et stort pluss, og 360-kameraet og andre assistenter fungerer ypperlig. 

Han trekker også frem luftfjæringen, som gjorde reisen smooth og behagelig.

– VOYAH FREE har god kjørekomfort, og den føles trygg og solid på veien. Den går dit den vil du skal, og det var ingen ubehagelige overraskelser. Så alt i alt – en fantastisk kjøretur, og VOYAH FREE var et hyggelig bekjentskap. 

Håper på flere turer med VOYAH FREE

Tor skryter av det proffe opplegget på El Prix, og de fikk instruksjoner på blant annet fartsgrenser for at turen og resultatene skulle bli så riktig som mulig. Vi spør derfor om det frister med flere deltakelser – og andre turer i VOYAH FREE?

– Det vil jeg absolutt si det gjør. Jeg håper jeg får være med på El Prix sommertest, og gjerne i den samme bilen. Da er målet å klare full WLTP – og det antar jeg VOYAH FREE vil klare med glans. Å oppnå 78 prosent av 500 kilometer i det vinterlandskapet vi var i synes jeg er helt innafor. Det var det langt fra alle som klarte, men jeg mener det er der elbiler bør være med teknologien som finnes i dag.

Se hele testen på El Prix 2023 – verdens største elbiltest | NAF.

Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?

Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.

Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.