9,3 tips til deg som skal på ferie med elbilen i sommer

Skal du på sommerferie med elbilen? Gratulerer! Da har du tatt et smart, miljøvennlig og bærekraftig valg for en grønnere fremtid. Om du har vært på ferie med elbil før, vet du hva du går til. Om du derimot ikke har gjort det – leser du dette før du drar, kan vi love deg og de du reiser med en deilig, avslappende og uforglemmelig ferie.

Lesetid 9 minutter

Etter hvert som elbilene får lengre rekkevidde, blir det også mer populært å dra på ferie med dem. Og der man tidligere måtte stoppe for å lade både to og tre ganger hver dag, kan man nå kjøre hele dagen på én «tank». Mange elbiler trekker både ett og to tonn på kula, og selv med en campingvogn på slep kan du kjøre i flere titalls mil før det er på tide å lade. 

Men hva gjør du før du kommer så langt? Jo…

1) Planlegg turen

Dette griper for så vidt inn i flere av punktene under, men det understreker egentlig bare viktigheten av god planlegging.

Sjekk på forhånd hvor ladestasjonene ligger, og hvis mulig – legg inn stoppene på navien i bilen. Her skal det ikke stikkes under et førersete at infrastrukturen for lading er betraktelig bedre i Norge enn mange andre land. OK, alle andre land. Med det sagt er det ikke verre enn at mange nordmenn reiser til Syd-Europa på elbilferie, og det går helt fint. Forskjellen er at drar du langt av gårde, må du planlegge litt ekstra og ta deg bedre tid. 

Planlegg godt på forhånd – da får du mer ut av ferien.

2) Sjekk ladeappene

Dette kan du gjøre i sofaen hjemme, og det tar deg 10 minutter. Og tro oss – de minuttene på sofaen er mye mer behagelig og føles mye, mye kortere enn de gjør når du står foran en hurtiglader – som du ikke får satt i gang mens køen av frustrerte elbilister vokser bak deg.

Så derfor: 

  • Har du oppdatert alle ladeappene? 
  • Er du sikker på at innloggingen virker? 
  • Husker du passordene? 
  • Har du ladebrikken(e) din(e)? 
  • Og ikke minst – har du oppdatert betalingskortet i appene? 

Når du har gjort dette, er du klar for roadtrip. Nei, forresten:

3) Ikke glem ladekabelen hjemme 

Vi trenger ikke å si mer enn det. Jo, forresten – sørg for at ladekabelen i bilen din virker, ref. punkt 6. 

Og en liten ting til før du drar:

4) Ta en prøvelading

Dersom du ikke har hurtigladet før, er ikke det noe hokus pokus. Det kan likevel være smart å kjøre til en hurtigladestasjon og ta en liten testrunde for å sjekke rutinen og at alt virker som det skal. Du trenger ikke å holde på lenger enn at du ser at ladingen er i gang, så er du sikker på at du vet hvordan du gjør det. 

Selv om du har gjort dette mange ganger før, kan det være lenge siden og da er det greit med en liten oppfriskning. 

Her finner du lade- og batterispesifikasjonene til VOYAH FREE

5) Kutyme på ladeplassen – 80%-regelen

Så har vi kommet til selve hovedfagseksamen og styrkeprøven for elbilister, og som burde vært en egen idrettsgren – hurtiglading med biler ventende bak. Og her er det ikke idealtid som gjelder.

Ikke for å skremme eventuelle ferske elbilister, men på hurtigladestasjoner er det mange uskrevne regler. Det er ikke verre enn at alle handler om normal høflighet. Så det er bare å senke skuldrene og puste rolig – har du klart å lade én gang under press, klarer du det igjen. 

Har du forresten prøveladet og sjekket at alt i appene funker? Hvis ikke, gå tilbake til punkt 2 FØR du begynner å lade.

Før du lader

Er du helt alene eller det ikke er kø, er det jo greit. Bortsett fra på de største utfartsdagene er det faktisk sjelden kø på ladeplasser, selv om mange med fossilbiler later til å tro nettopp det. Likevel – det er jo ikke noe poeng å advare mot «ikke-kø», derfor blir det litt kø-fokus i de nærmeste avsnittene. 

Nervøsiteten vokser alltid proporsjonalt med størrelsen på køen, og det er få ting som er verre enn å stå og knote på ladeplassen mens rekken av biler vokser bak deg. Selv den tøffeste kan fort la seg knekke i en slik situasjon. 

I det du nærmer deg ladeplassen, prøv å orientere deg hvor køen går. For det er småpinlig å svinge inn rett bak en bil, for så å få beskjed av den som sto først at du må stille deg bakerst. Når slikt oppstår, gjelder det å holde hodet kaldt – for skal du slukøret stille deg bakerst i køen, eller finnes det andre muligheter? 

Det er nå tiden er inne for en rask og improvisert sjekk i en ladekart-app. ChargeFinder er super i så måte, og du får den både til iPhone og Android. Er du heldig, er det ladestasjoner like i nærheten uten kø. Mer om dette kommer i punkt 6. 

Ta en prøvelading før du legger ut på langtur – det kan redde deg!

Når du starter å lade

Så er det endelig din tur til å lade. Apper er sjekket og prøvelading gjennomført, og med en selvsikker mine setter du ladekabelen i bilen. Og så skjer det … ingenting. Det er sjeldent en hurtigladestasjon ikke virker, men du kan oppleve at det lyser rødt eller gult. I så fall er det bare å prøve igjen. Og igjen. Et tips her er å løfte kabelen til du hører et klikk, og så slippe den langsomt. Det gjør som regel susen. 

Om det mot formodning ikke funker da heller, ring ladeselskapet. I beste fall restarter de stasjonen og du kan sette i gang, i verste fall må du bruke en annen lader. Som oftest slipper du da i det minste å stille deg bakerst i køen igjen. Hvis du ikke får den første laderen som blir ledig, får du nummer to eller tre. 

Da er det bare å håpe på grønt lys på neste lader.

Når du lader

80 prosent. Husk dette tallet. Høyere enn det skal du ikke lade – dersom det er kø bak deg. Det tar like lang tid å lade fra 0 til 80 prosent, som det tar fra 80 til 100 prosent. Da sier det seg selv at om du skal tyne de siste 20 prosentene, øker frustrasjonen til de som venter bak deg minst like fort som selve køen. 

Som regel er det likevel på tide å ta seg en pause når du skal lade. Og det tar ikke lenger tid enn det tar deg å strekke på beina, ta en tur på do, drikke en brus, spise en pølse og kose deg med en is – selv om mange med fossilbiler later til å tro nettopp det.

Etter at du har gjort dette, er bilen sannsynligvis ikke langt unna de nevnte 80 prosentene. Så snart de er nådd, trykk «Stopp» på ladestasjonen, sett deg i bilen og kjør ut som om du eier verden. For det gjør du. Fra dette øyeblikket er du en fullbefaren elbilist – nå kan ingenting stoppe deg.

Og husk det kanskje viktigste som elbilist – lad når du kan, ikke når du må.

6) Ladeplan B

Det sies at hvis du har en plan B, så har du ikke noen tro på plan A. Når det gjelder lading er det ikke du som bestemmer om plan A virker, så da er det like greit å ha en plan B. 

Nå har vi kjørt litt skremselspropaganda, så vi gjentar – det er sjelden det er ladekø, selv om mange med fossilbiler later til å tro nettopp det. Om det likevel er kø, sjekk om det finnes noen ladere på eller ved mindre veier og steder i nærheten. Uten å nevne nærmere navn, det blir jo litt som å røpe gode fiskeplasser, er det mange av oss som er takknemlige for de glemte ladestedene som ligger litt gjemt bak diverse dagligvarebutikker i landet vårt. 

7) Destinasjonslading

Dette er genialt. Som navnet antyder, lader du på destinasjonen du bor på i noen dager, eller er på over natten før du reiser videre morgenen etter. Sjekk om campingplassen, motellet, hotellet, pensjonatet, vertshuset eller vandrerhjemmet du skal reise til tilbyr dette. Hvis ikke, prøv et annet sted i nærheten. 

Eksempelvis er det også mange populære turiststeder og utgangspunkt for fjellturer som har parkeringsplasser med ladebokser, og da gjerne med hastighet på 11 eller 22 kWh. Dette kan høres lite ut, men skal du være borte hele dagen er det ikke noe poeng at bilen din lader seg opp på en time. 

Er du tidlig ute er sjansen stor for at du får plass, samtidig som du kommer tilbake fra turen til en fulladet bil. 

8) Kjør jevnt og pent

Det gjør turen mer behagelig, det er mindre sjanse for at noen blir bilsyke, og både du og bilen bruker mindre energi. Og apropos mindre energi – sjekk lufttrykket i dekkene før ferien. Det kan du spare mange mil i rekkevidde på. 

Noen sverger til regenerering i det daglige, men kjører du uten denne på langtur får du mindre rykk og napp, og mer flyt – vel og merke hvis du sørger for å holde god avstand til kjøretøyet foran deg. Husk også at dersom du kommer til en lang nedoverbakke, kan det være lurt å bruke regenerering. 

Du finner mange eventyrlige og kjøreglade naturopplevelser utenom allfarvei.

Utforsk komfortable VOYAH FREE

9) Ta en annen vei

Å være på bilferie skal være gøy for alle. Det handler ikke om å komme fort frem, men reisen i seg selv. Oppsøk naturopplevelser, kjør på småveier, rull ned vinduet og kjenn på duftene av sommeren. Kjøp brunost på en seter, eplesider på en gård og jordbær på en rasteplass – som du selvsagt nyter der og da. 

Sjekk gjerne Hanen før dere drar og underveis. Der får du vite alt om bygdeturisme, gårdsmat, innlandsfiske og overnattinger i rorbuer, fjellhytter og på herregårder.Ønsker du å vite mer om fine kjøreturer i Norge, sjekk Nasjonale Turistveger. Et tips til en spektakulær vei som merkelig nok ikke er med der, er Lysevegen. Turen starter i Lysebotn, og gjennom 27 hårnålssvinger kjører du fra 0 til 640 meter på kun 15 minutter. Ferden ender på restauranten Ørneredet, der du blir svimmel hvis du sitter ved vinduet.

Lysevegen og Lysefjorden kledd i sine fineste sommerklær.

Hvis du leter litt finner du garantert flere naturperler få vet om, strødd utover landet. 

Stadig flere drar på ferie med elbil, og hadde det ikke vært en hyggelig opplevelse ville ikke så mange gjort det. Du får en komfortabel reise, og så lenge du planlegger godt er det enkelt å lade. I 99 av 100 tilfeller virker ladestasjonen og det er sjelden eller aldri kø – selv om mange med fossilbiler later til å tro nettopp det. 

Vi ønsker deg en finfin elbilferie!

Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?

Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.

Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.