Bestilte VOYAH FREE – sparte 80.000 kroner
I januar 2023 er det slutt på momsfritak på elbiler, og i tillegg kommer nye avgifter. Dette betyr at mange biler blir langt dyrere, og de som allerede har bestilt vil oppleve stadig lengre ventetid. Dette var noe Jan-Inge helst ville unngå, samtidig som han ikke ville fire på kravene til sin nye bil. Så kom han over drømmebilen som hadde alt han så etter – og som i tillegg kunne leveres før 2023.
Jan-Inge Larsen lever et aktivt liv. Den mildt sagt spreke 60-åringen er født og oppvokst i Hammerfest, har bodd i Oslo sentrum siden 1981 og nå nyter han livet i boligen som ligger sentralt plassert i hovedstaden. Han har vært politi, men jobber til daglig som pilot, og på fritiden trener den tidligere bokseren så ofte han kan. Faktisk får vi tid til en liten prat like etter han har landet flyet og passasjerene sine trygt i Bergen – og før han setter kursen mot nærmeste treningsstudio.
– Og så elsker jeg å stå på ski. Jeg er ungkar og har ingen barn, og det gir meg mulighet til å oppsøke snøen og fjellet med en gang det er melis på toppene. Snart overtar jeg en helt ny leilighet i Hemsedal, så der kommer jeg til å tilbringe mye tid fremover.
Et annet sted Jan-Inge kommer til å tilbringe mye tid, er i bilen mellom Oslo og Hemsedal. Det siste fremkomstmiddelet han eide var en Peugeot 305 GTX med servostyring, hvilket var avansert teknologi den gangen, som han solgte på slutten av 80-tallet. Med det sagt kjørte han mye bil i politiet, og innimellom har han leid.
– I utgangspunktet ville jeg ha en SUV som tok meg trygt til Hemsedal, og da særlig på vinteren. Jeg har sett på mange biler, og jeg sto til og med på interesseliste på en elbil. Det er litt merkelig, siden jeg egentlig er en “bensinskalle”. Jeg er nemlig veldig glad i biler og lyd, så elbil skulle jeg i hvert fall ikke ha.
Men som vi alle vet – livet blir ikke alltid slik man planlegger.
Fant drømmebilen hos VOYAH
Stort sett hver dag går Jan-Inge forbi VOYAH Flagship Store som ligger i Vika i Oslo. Her står det to VOYAH FREE utstilt, i tillegg til en konseptbil.
– Den er svært lekker og var den jeg la merke til først. Etter å ha gått forbi noen ganger gikk jeg inn i butikken. Da jeg fikk sett nærmere på VOYAH FREE, synes jeg den var riktig fin. Og for en pilot gikk selvsagt turbinfelgene rett hjem.
Da han satt seg inn og så interiøret, falt han pladask.
– Jeg fikk skikkelig luksusfølelse. Interiøret er pent og ryddig, og det er tøft med de tre integrerte skjermene – de gir et flott helhetsinntrykk. Dessuten er det en artig gadget at dashbordet kan heves og senkes. Jeg fikk raskt en god tone med selgeren Sindre, og fant meg godt til rette i et hyggelig miljø.
Jan-Inge var innom flere ganger, og interessen for VOYAH FREE økte for hvert besøk. En dag var tiden kommet for prøvekjøring, og den skulle vise seg å gi et varig inntrykk selv for en pilot.
– For det første – den heftige akselerasjonen. Jeg har prøvd mange elbiler, men dette var noe av det råeste jeg har opplevd. De mer enn 480 hestene sørger for en overflod av krefter, og da jeg ga gass løftet hele fronten seg. Likevel var det ikke dette som var utslagsgivende og gjorde at jeg falt for bilen.
Sjekk aktuelle kampanjer – klikk her.
Sparte 80.000 kroner i moms og vektavgift
Det andre Jan-Inge bet seg merke i under prøvekjøringen, er at VOYAH FREE er pur premium. Han trekker spesielt frem dørene, som ga fra seg en deilig lyd når han åpnet og lukket dem.
– Du hører at bilen er skikkelig skrudd sammen. Den føles mindre og lettere enn den faktisk er, og den er kompakt og lettkjørt. Det var kult med kameraene som ga deg full oversikt, også under bilen, hvilket er bra for sikkerheten. En annen ting som gir trygghet er night vision, ikke minst når man kjører der det er mye skog – uten dette er det jo umulig å se dyr som er i ferd med å krysse veien.
Med en rekkevidde på inntil 500 kilometer, bør det være duket for å klare Oslo-Hemsedal tur/retur uten å lade. Og som så mange andre steder, bærer heller ikke veien her akkurat preg av jevnlig vedlikehold. Da kommer både luftfjæring og firehjulstrekk godt med.
– Luftfjæringen sørger for en myk tur – VOYAH FREE spiser jo humpene til frokost. Firehjulstrekk er superviktig, og et must på grunn av fremkommeligheten. Så må jeg også nevne at den er stillegående, og at den har plass til alt jeg putter inn av ski, brett, bagasje og venner. Og vi sitter alle trygt og godt. Om vi mot formodning ikke skulle få plass, er det greit å vite at bilen kan trekke en tilhenger på to tonn og ha 75 kilo taklast.
Han skryter av komforten i forsetene, som kan kjøles, varmes og massere ømme muskler etter en lang dag på ski. Videre trekker han frem panoramataket som med et tastetrykk kan gå fra klart til frostet, og som han etter eget utsagn “vet er kostbart”.
– Så alt i alt – VOYAH FREE er rett og slett veldig mye bil for pengene?
– VELDIG mye, enkelt og greit.
Det gjorde selvsagt heller ikke noe for Jan-Inge at han gjorde en svært god deal på VOYAH FREE han aldri vil få sjansen til igjen. For fra 1. januar 2023 har regjeringen foreslått å innføre moms på elbiler over 500.000 kroner, og engangsavgift basert på hvor mye bilen veier. Siden Jan-Inge får bilen før nyttår, kan han ha spart hele 80.000 kroner.
VOYAH FREE til jul
Bestillingen av VOYAH FREE gjør du på nett. Da Jan-Inge hadde bestemt seg valgte han igjen å alliere seg med Sindre, som hjalp ham med å kjøpe på nett i Flagship Store i Oslo.
– Bilen har én utstyrspakke, der alt er inkludert. Det er enkelt å forholde seg til, og jeg likte godt at bilen er ferdig spekket og at jeg ikke måtte betale i dyre dommer for ekstrautstyr. Jeg var litt frem og tilbake med fargene, men det ble Dark Green metallic. Det var vanskelig å bestemme seg for interiøret siden alle er lekre, og jeg var usikker. Jeg valgte beige, eller Light Brown som den heter. Dette er en klassisk farge og den jeg synes er finest.
I skrivende stund er bilen til Jan-Inge på vei til Norge, og han får den i desember 2023. Og om han ikke akkurat finner den under juletreet, gleder han seg til å pakke opp sin nye VOYAH FREE.
– Garasjeplassen og alt annet er klart, så dette blir uten tvil tidenes julepresang. Husk, jeg har jo ikke hatt min egen bil på mange år. Den første turen går utvilsomt til fjells, og da skal jeg nyte livet maks mens jeg kjører smilende på Hallingdals humpete veier.
– Hva vil du si til andre som ikke har bestemt seg for ny bil før avgiftsøkningene?
– Jeg synes de skal ta seg en tur på bilkonfiguratoren til VOYAH. Hvis du kan, besøk en av showrommene deres. Så booker du prøvekjøring på nettsiden. Om du ikke griper denne muligheten går du glipp av noe stort – både når det gjelder bilen og at du sparer titusenvis av kroner. Jeg er veldig glad for at jeg valgte VOYAH FREE, og det er en super bil jeg garantert får mye glede av.
Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?
Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.
Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.