Forside > Gode råd for lading av elbil

Gode råd for lading av elbil

Lurer du på hvordan du lader den nye elbilen din? Her får du nyttige svar på spørsmålene du måtte ha om lading hjemme og langs veien, ladehastighet, forskjellen på kW og kWh, og ikke minst – fordelene du får med en ladeapp.

Lesetid 4 minutter
Les mer

Det er mye å sette seg inn i når du står der med din første elbil, men ta det helt med ro. Ingenting er så komplisert som det kanskje virker med én gang. Å lade elbilen din er enklere enn å fylle bensintanken, og det beste er at du kan gjøre det hjemme om natten eller mens du er på jobb.

Lade elbilen hjemme

Skal du lade hjemme, må det skje med en godkjent og trygg elbillader montert på korrekt vis av en elektriker. Her må du med andre ord ikke finne på å skru opp boksen på veggen selv, eller begynne å fikle inni sikringsskapet. I beste fall risikerer du støt, i verste fall brenner du ned huset ditt.

Og før vi begynner å snakke om kW og kWh – her er forskjellen alle elbilister må kjenne til:

  • kW (kilowatt) er effekten du lader bil din med, og som bestemmer ladehastigheten – altså hvor fort den lades opp. Jo flere kW, desto raskere lading.
  • kWh (kilowattimer) angir størrelsen på batteriet, eller mengden energi som kan lagres i batteripakken. Jo flere kWh, desto lenger rekkevidde. 
  • Med andre ord: En billader med en gjennomsnittlig ladehastighet på 50 kW, leverer 50 kWh på én time.

Hjemmeladere er AC-ladere (vekselstrøm) med effekt på opptil 22 kW. Slike ladere finner du i tillegg på en del ladestasjoner langs veiene, hos borettslag og på kjøpesentre. I bilen har du en ombordlader, og avhengig av merke og modell kan denne ta imot fra 3,6 til 22 kW. 

De fleste nye elbiler har fra 11 kW og oppover. Det betyr at om bilen din har et batteri på 100 kWh, tar det 5,5 timer å lade fra 20 til 80 prosent – dersom du får full effekt hele tiden. Regnestykket er som følger: 60 prosent : 11 kW = 5,5 timer.

Lade elbilen når du er på tur

I motsetning til hjemme, benytter lyn- og hurtigladere langs veien DC (likestrøm). Disse har egne ladekabler med en ekstra plugg, og leverer en effekt fra 50 kW og oppover til 300 kW. For å få den raskeste og rimeligste hurtigladingen, bør du velge en lader som ikke gir høyere kW enn maks ladekapasitet på bilen din. Husk at lyn- og hurtiglading går saktere når batteriet når 80 prosent, så hvis det er kø bør du avslutte ladingen når den bikker dette tallet.

En del hoteller, campingplasser og andre overnattingssteder har begynt å tilby destinasjonslading for å tiltrekke seg gjester med elbil. Dette er et svært godt tiltak, siden det gir deg lademulighet der du kommer – akkurat som når du lader hjemme. Plugg inn bilen på kvelden, og så er du klar til å kjøre videre med (forhåpentligvis) fulladet batteri neste morgen.

Hva påvirker ladehastigheten?

Når du lader hjemme om natten mens du sover, har ikke ladehastigheten så mye å si. Som regel vil du uansett komme til en fulladet bil når du skal på jobb. 

Langs veien stiller det seg litt annerledes, og det er greit å vite hva som påvirker ladehastigheten. Et batteri med høy kWh tar i utgangspunktet lengre tid å lade enn et batteri med lav kWh, men her kommer det også an på hvor mye makseffekt batteriet kan ta imot. Noen biler kan som nevnt ta imot opptil 300 kW, mens andre må nøye seg med 50 kW. 

Dersom bilen din tilhører sistnevnte kategori, er det slett ikke sikkert du behøver å fortvile. Makseffekten på ladekurven varer ofte i en kort periode, og da hjelper det lite med hundrevis av kW. Det betyr at en bil med lavere makseffekt ikke nødvendigvis bruker mye mere tid ved ladestasjonen, og ikke minst – lader du mye med høy kW sliter du mer på batteriet. 

Og bare så det er sagt: Elbilen din har en fastsatt og maksimal ladehastighet. Dersom du lyn- eller hurtiglader på en stasjon med høyere effekt, sørger styringssystemet i bilen for at batteriet ikke skades. Det er med andre ord helt ufarlig. 

Her i det kalde nord er det én faktor til som påvirker ladehastigheten, og det er temperaturen. Jo kaldere vær, desto saktere flytter strømmen i batteriet seg. Det gir både tregere lading og lavere rekkevidde. Nå er det ikke så mye du får gjort med kulden, men om du husker disse tre smarte tingene blir det enklere for deg å være elbilist i den kalde årstiden:

  • Forvarm kupeen mens bilen lader – da bruker du mindre strøm fra batteriet.
  • Forvarm batteriet før du skal kjøre – da kommer du lenger. 
  • Forvarm batteriet før du lader – da bruker du kortere tid.

Appen gir deg full tilgang til bilen fra mobilen

Mange mener det kanskje beste med en elbil er appen og alt den lar deg gjøre. Du kan sjekke rekkevidde og batteriprosent, finne bilen din, åpne og lukke dører og vinduer, sette på kupévarme om vinteren og kjøling om sommeren og mye annen moro. 

I appen finner du ladestasjonene som ligger langs veien, hvilket gjør det enkelt for deg å planlegge turen mens du kjører. Og har du glemt eller mistet bilnøkkelen, ja så fungerer appen som det også.

Lading kan virke skummelt, men tro oss – det er før du kjøper elbil. Hjemmelading er like enkelt som å lade telefonen, og du er dreven allerede etter første tur til en hurtigladestasjon. Et godt tips til slutt er derfor å “prøvelade” én gang, slik at du er sikker på at alt går like smooth som den nye elbilen din.

Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?

Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.

Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.