Forside > Bon VOYAH

Bon VOYAH

VOYAH FREE er en teknologisk kjøremaskin. Den elektriske nykommeren er skreddersydd for nordiske forhold.

Lesetid 4 minutter
Les mer

VOYAH er det første elbilmerket til en av Kinas største bilprodusenter, Dongfeng Motor. De har en solid fabrikk som har tatt høyde for nordiske behov. Dessuten er firehjulstrekk standard, ifølge Lars Mabro Carlsson.

– Enkelte har reservasjoner rundt persondata og kinesiske biler, men det er Electric Way som har datakontrollen. Bilen er norsk i det den settes på båten fra Kina, sier Lars Carlsson. Foto: Anita Arntzen

– Nå kom fremtiden til byen, sier Lars Mabro Carlsson og drar hånda over panseret.

Like innenfor døra til VOYAHs showroom i Oslo, står konseptbilen som var utgangspunktet for den nye elektriske SUV-en som lanseres nå.

– Det er mange som har spurt om de kan få kjøpe denne konseptbilen. Og jeg skjønner jo det. Den ser jo ut som en skikkelig fremtidsbil, se på denne frontspoileren her da, sier Carlsson som er VP Sales i Electric Way, som importerer den kinesiske nyheten.

– Konseptbilen er imidlertid laget i tre, den kan ikke åpnes en gang. Heldigvis er det mye igjen av konseptet i den ordentlige bilen her borte, sier han og åpner døra til en av de to splitter nye VOYAH FREE som står utstilt der.

Enkelte har reservasjoner rundt persondata og kinesiske biler, men det er Electric Way som har datakontrollen. Bilen er norsk i det den settes på båten fra Kina, sier Lars Carlsson.

Klassisk kjøremaskin

Det er en voksen premium-SUV vi setter oss inn. En langstrakt milsluker som lever opp til voyage-referansen i navnet. Like smekker som fuglen i logoen der den stiger opp på den nostalgiske grillen. VOYAH er en velproporsjonert, høyreist og komfortabel herregårdsvogn, men fullstappet med morgendagens teknologi.

Og med byggekvalitet som kan høres.

– Denne døra går igjen med et «boff», ikke et «klænk», sier bilentusiasten, som i alle år har sverget til tyske kjøremaskiner.

– Det er noe med ratt og sete, at det jobber sammen som én organisme. Det opplever jeg med denne bilen også. Den er komfortabel på alle veityper og dekker alle mine personlige behov. Jeg kan kjøre til fjellet, til sjøen, trekke tung tilhenger og jeg kan kjøre fort når jeg ønsker det. I tillegg kan den parkere seg selv, sier Lars som ikke legger skjul på at han er glad i nye tekniske løsninger som 5G fra Telenor, det dimmbare panoramataket eller kjørekameraet med nattsyn.

– Jeg kommer jo fra tech-verden, så jeg elsker ny teknologi. Men det må ha en nytteverdi. Her er det for eksempel mye som holder deg på veien. Og det er jo tross alt det viktigste. Kjøreassistenten i denne bilen husker kjøremønsteret ditt og lærer av det. Og den merker når du er trøtt, sier han.

– Jeg kommer jo fra tech-verden, så jeg elsker ny teknologi. Men det må ha en nytteverdi, sier Lars Carlsson. Foto: Anita Arntzen

Teknologi til fingerspissene

I det du trykker inn på-knappen, hever dashbordet seg og avslører én lang skjerm i hele bredden av bilen. Det vil si, det er egentlig tre 12,3 tommer skjermer ved siden av hverandre, der du får all informasjon.

På førersiden får du klassisk informasjon om bilens fart, energimengde, forbruk og kjøring. Navigasjon og komfortfunksjoner i midten.

– De to små guttene i familien er kanskje litt skuffet over at det ikke er tilsvarende skjermer i baksetet, men det er nok av lademuligheter og veldig god plass der. Bilen er så romslig at den kunne vært designet for dem som har sjåfør og sitter bak, sier han og peker på et grønnlysende kamera midt på dashbordet.

– Det er også kamera i baksetet så du har full kontroll på de minste barna som sitter bak frem, sier han.

Ingen skjulte tillegg

Linjene, komforten, størrelsen og teknologien tar opp kampen med de andre elektriske premiummerkene i Norden. I påvente av endelig WLTP-test, som er standard rekkeviddemåling i Europa, er foreløpig estimat at lithiumbatteriet på 106 kWt skal kunne frakte deg opptil 500 km.

– VOYAH er bygget på en solid bilfabrikk med lang erfaring, og det er det første elbilmerket til Dongfeng Motor, en av Kinas største bilprodusenter. De er samtidig veldig lydhøre for hvilke ønsker og behov vi har her i Norden når de nå lanseres her. Firehjulstrekk er dessuten standard, sier Carlsson og klikker seg til valg av kjøremodus.

Han trykker på performance, og dashbordet krøker seg ned seks centimeter, samtidig som selve bilen senker seg ti centimeter fra den romslige bakkeklaringen på 21 centimeter.

Den tilpasser seg sportsligere kjøring med de spreke 483 hestekreftene i de to elektriske motorene, som tar deg til 100 km/t på 4,4 sekunder.

Det høres kanskje ut som fancy ekstrautstyr, men i virkeligheten er det meste standard på denne bilen, ifølge Carlsson.

– Du trenger bare å velge interiør og lakkfarge. Det eneste som koster ekstra er vinterdekk, hengerfeste og to av metallic-fargene. Ellers er alt inkludert. Alle får den beste modellen vi har, for den tryggeste og mest komfortable reisen.

Vil du se og prøvekjøre en VOYAH?

Da er du velkommen til å besøke oss på nærmeste Experience Center, Flagship Store eller Showroom, som vi har flere steder i hele Norge. Du kan enkelt booke prøvekjøring på nettsiden vår.

Gled deg til en elektrisk, bærekraftig og høyteknologisk kjøretur med VOYAH.